måndag 14 november 2011

Facebook...

...är en fascinerande företeelse på många sätt.
Tack vare Fb har jag återknutit kontakten med många vänner från tidigare i livet som jag antagligen aldrig skulle ha träffat igen om det inte vore så att vi hittat varandra på nätet. Det har definitivt berikat mitt liv. Ofta hör jag människor uttrycka att folk bara umgås på facebook nu för tiden, ingen umgås på riktigt. För mig har det varit tvärt om. Det har varit lättare att stämma träff med många på ett opretentiöst sätt och jag träffar fler kompisar oftare nu än tidigare.
Ja, sen känner vi ju alla till hur stor inverkan de sociala medierna bidragit till revolutioner och uppror mot förtryckarregimer i världen. I våras sa jag till eleverna i min klass att medierna är självklara för dem, men att de faktiskt upplever en tid som kommer att skrivas in i historieböckerna. Jag sa att de skulle känna efter noga och spara ögonblicket i sina minnen "för en dag i framtiden när ni sitter och läser historieläxor med era barn eller barnbarn kommer ni att berätta för dem om just det här ögonblicket, när vi pratade om det i sjunde klass."
Många verkar dock störas av Fb och använder statusuppdateringar till att klaga på förändringar och utseende på sidan. "Om det ska se ut så här säger jag upp mitt konto" säger de. Gång på gång. För de är fortfarande kvar :) Alltså är det antagligen ganska svårt att lämna...
En sak retar mig både på Fb och IRL. Nu har det dykt upp på Fb vid ett flertal tillfällen på senare tid så jag passar på att kommentera det i det här inlägget:
Hur kan vuxna människor ta sig rätten att klaga och spy galla över människor med talang som vågar sticka ut huvudet och försöka? Zlatans bok har ju väckt en hel del ont blod nu och flera statusuppdateringar har handlat om att han "ju för f-n inte ens kan spela fotboll!!"
Nähä...?
Då måste han ju vara fantastiskt duktig på att fejka och borde kanske ha cred för det istället?

En annan är när man spyr galla över ungarna (ja, de är ungar) i Idol. "Jag får äckelpäckelrysningar av André" är den minst vidriga delen av en 45-årig mans statusuppdatering.
Jag får äckelrysningar över att en medelålders man uttrycker sig så om en tonårskille!

Nog klagat nu.
Hockeyspelaren var här och hjälpte mig att lyfta ut min gamla säng idag. Den har stått på högkant i Sotluggs rum sen jag köpte en ny för över en vecka sen. Imorgon ska jag bära ut lite mer grejer och sen kanske renoveringen kommer igång. Äntligen.
Sotlugg är här, vi har ätit hemgjord gulashsoppa, planerat läxläsning, smörjt och grejat och han har somnat i min säng. Nu ska jag frysa in fem soppmiddagar och sedan krypa ner bredvid och snusa lite på honom.
Snart ska han vara borta i nästan en månad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar