onsdag 2 november 2011

"Läs nu inte...

...om det här på Internet!" sade sjuksköterskan på KS hudklinik efter att vi hade fått beskedet att Sotluggs utslag antagligen är psoriasis. Vi har varit där flera gånger och hon vet att jag går hem och googlar på allt jag får höra. "Du kommer bara att hitta en massa information som inte stämmer eftersom det finns väldigt lite skrivet om psoriasis för barn."
Det är ungefär lika verkningsfullt som att säga åt en hungrig att inte äta fastän kylen är full.

Jag har nu googlat runt i flera omgångar och på flera språk, kontaktat människor i flera länder och det sjunker sakta in i mig att psoriasis är en livslång kronisk sjukdom. Inte livshotande i sig men med en massa annat i sin ryggsäck än bara utslag: ledbesvär, depressioner, risk för följdsjukdomar... Och utöver det ska en liten kille i flera år framöver känna sig osäker för att hans hud ser konstig ("äcklig") ut, och smörjas två gånger om dagen med starka krämer.

Det kan jag inte ta.

Hittills har jag kommit fram till följande:


  • Han behöver äta mer Omega 3 eftersom psoriasis är ett slags inflammation. Det kommer inte att göra honom frisk men bättre.
  • Han borde äta mer fet fisk än kött eftersom animaliska fetter inte är bra. Dock ska vi inte lägga om kosten helt, det finns för lite forskning på samband mellan kost och sjukdomen för det. Men vi ska balansera om lite.
  • Han behöver mycket antioxidanter.
  • Vi ska testa en alternativ behandling antingen här, i England eller i Chile beroende på svar som förhoppningsvis kommer under dagen.
  • Jag kan inte acceptera det som läkarna säger, att han alltid kommer att ha sjukdomen. Fungerar inte den alternativa behandlingen söker vi vidare. Flyttar om det behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar