torsdag 20 januari 2011

Loppanik!

På senare år har jag börjat leta vägglusvarningar i recensioner på de olika resesajterna innan jag bokar hotellrum.
Jag har luspanik och så fort det kommer upp en lapp på fritids om att något barn har löss behandlar jag alla omkring mig (ja, det finns medel nu som de inte blir resistenta mot! men i ärlighetens namn gjorde jag det innan också fast jag visste att det var fel...). Ändå går jag länge omkring med känslan av att jag kan känna dem krypa på mig. Ja, ofta "känner" jag till och med vilken väg de tar över mitt huvud!

I förra veckan var jag i London med jobbet. Hotellet som bokades (Royal National) hade flera lusvarningar bland recensionerna, men jag kände att det inte var läge att vara avig så det var bara att gilla läget. Egen resehandduk på kudden gjorde att det i alla fall kändes lite bättre just i insomningsögonblicket på kvällarna. Fast jag vet ju förstås att det inte hjälper...

Jag vet också att vägglöss och huvudlöss inte är samma sak men nu sitter jag ändå här med den välkända "djur-på-promenad"-känslan i huvudet och fasar för den skarpa anis-lukten i behandlingsmedlet...
Jag är också rädd för att de ska finnas bland mina kläder och funderar på om jag ska prova att tvätta allt i 90 grader och bara slänga det som blir förstört. SUCK!!

Nu har jag i alla fall hittat en lusapp!! Nu måste jag bara kolla om den även finns till androidtelefoner eller byta till en Ajjfoun snarast.
Jag har också kommit på att jag bör ta med mig lusbalsam på resor. Det är ett spraybalsam av eteriska oljor som gör att lössen inte kan få fäste i håret. Det har vi använt massor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar