söndag 26 augusti 2012

Vad gör man när man inte jobbar...

...på en söndag?
Terminen är igång, och så även mitt "nya liv". Tisdag och torsdag förmiddag på gymnasieskolan i stan och samma eftermiddagar på grundskolan härute. Måndag, onsdag och fredag på nya jobbet: utbildning i svenska på företag. Jag har hunnit träffa en av mina elever där, och det var en helt ny känsla. Att sitta med en intresserad och välutbildad människa i ett konferensrum är inte samma sak som att stå framför 29 elever i ett klassrum.
En annan otroligt stor skillnad är att det är söndag idag och jag har inte jobbat! Helgen blev flera timmar längre, men framför allt försvann känslan av att ha något framför sig som måste göras.
Eller, rättare sagt: den försvann inte. Den dök ofta upp i huvudet, eftersom det ju är söndag och jag har varit lärare i 21 år. Men varje gång den dök upp slog det mig att det inte finns något jag måste planera idag. Hela söndagen är min att användas som jag vill.
Idag har det rensats lite härhemma. Inte så mycket som jag hade kunnat hinna...
Men, vad tusan! Det kommer ju fler obokade söndagar framöver!
Härlig känsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar