tisdag 1 januari 2013

2012 till handlingarna


2012 blev ett förändringarnas år, mycket positivt och spännande, men också en del jobbiga inslag. 

Våren präglades av de många resorna till och från UVB-strålningen med Sotlugg, den tid det tog och den press den lade över allas vår tillvaro. Mycket kraft gick åt till att fundera ut hur vi skulle få tillvaron att fungera om vår vardag skulle fortsätta att se ut som den gjorde då, läsa och försöka förstå sjukdomen och försöka hitta alternativa behandlingsmetoder. Som tur var fanns de sanna vännerna där, som hjälpte till att söka lösningar och lyssnade på mitt ältande när det nu blev min tur att behöva dem.
De fanns också där och stöttade mig i beslutet och delade min glädje över vårens två stora äventyr: att säga upp mig på jobbet efter 15 år, och att resa till Kambodja för att arbeta som volontär på lärarhögskolan i Siem Reap. 
Nu blev inte uppsägningen 100%-ig eftersom jag behöll min klass deras sista läsår på högstadiet, och det var jag glad för i Kambodja, där jag återupptäckte glädjen i att undervisa. Så det föll sig som så att jag stod med en fot kvar i yrket samtidigt som jag började i ett nytt och spännande. Jag är glad att jag tog de stegen som krävdes för förändring, trots att det alltid är tryggast att stanna i det invanda. Det känns som om 2012 innebar mer utveckling för personlig del än vad flera av de föregående åren innehållit tillsammans.

Årets resor innehöll också nyheter. Tre nya länder lades till listan: Thailand, Kambodja och Albanien. Utöver dem blev det även London, Grekland och Mallorca och återträffar med ytterligare en kär gammal vän. 
Och i skrivande stund sitter jag på Teneriffa efter en vecka på Gran Canaria. 
Ältande med vännerna ledde mig fram till att det är bättre att jag jobbar över alla de där timmarna som annars skulle ha lagts på att åka till UVB-strålningen och tar med mig Sotlugg till den riktiga solen istället. Så jul och nyår har tillbringats här och vi har samtidigt passat på att se oss omkring på öarna, jag Sotlugg och Linlugg. Julafton tillbringade vi på Gran Canaria, sedan tog vi flyget övet till Teneriffa och tillbringade fem dagar vid Lagos Maritianes i Puerto de la Cruz. Det nya året firades in i Costa del Silencio och om fyra dagar åker vi härifrån för att se La Cabalgata de Reyes i Las Palmas, och tillbringa en natt där innan vi flyger hem till Sverige igen. 

Även det nya året har alltså börjat bra, och jag hoppas att det fortsätter så och blir minst lika givande som det förra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar