söndag 19 augusti 2012

LCHF-kex


På begäran, men utan bild eftersom jag inte har bakat idag trots att jag hade tänkt det...

Min variant av LCHF-knäckebrödsrecept som jag gör mindre kex av och som är himla goda, både till ostbrickan och till frukost. Krispiga och med tydlig nötsmak.
c:a 250gr solrosfrön/pumpafrön
c:a 100gr linfrö/sesamfrö/psylliumfrö
2 msk fiberhusk
lite salt
c:a 0,5 liter vatten

Jag rostar pumpa- och solroskärnorna för att få starkare nötsmak och kör dem sedan snabbt i mixer så att några av dem blir hackade, men en del fortfarande är mer eller mindre hela.
Sedan blandar jag allt och låter stå i c:a 10 minuter (väntar man för länge är det svårare att bre ut smeten). 
Sedan lägger jag det mellan två bakplåtspapper och brer med händerna eller kavel ut ett jämnt, tunt lager på två bakplåtar och saltar med flingsalt.

Skär i bitar och grädda i varmluftsugn 150° i c:a 1,5 timme. Ibland har jag stängt av efter en dryg halvtimme och låtit stå till dagen efter. Det fungerar också.

Varianter: Jag skär mina i små bitar eftersom jag vill ha dem som smörgåskex och som salta snacks på stranden. Vill man ha knäckebröd kan man avstå flingsaltet och skära i större bitar. Jag har också testat olika kryddor som jag tycker om, och både kanel och kardemumma fungerar helt OK.

2 kommentarer:

  1. Det måste jag testa och här kommer ett annat från mig på knäckebröd:

    Här kommer receptet på GI-knäcke:

    2 dl majsmjöl funkar att byta ut mot mandelmjöl

    ½ dl linfrö

    ½ dl sesamfrön

    ¾ dl solrosfrön

    ¼ dl pumpafrön

    ½ dl olivolja

    2 ½ dl kokande vatten

    (flingsalt)


    Blanda alla torrvaror, häll över olja och vatten. Kavla ut mellan två bakplåtspapper (räcker till två plåtar). Hälls på flingsalt om man vill ha det. Grädda mitt i ugnen. 150 grader i 45-60 minuter.

    SvaraRadera
  2. Tack! Vad kul att prova ett nytt!

    SvaraRadera