måndag 6 augusti 2012

Om Grekland, från Spanien


Jag sitter i Spanien nu, med bara sporadisk Internetuppkoppling. Men jag har några färdigskrivna inlägg om sommarens tidigare resor som jag tänkte dela med mig av. Här kommer det första, om Grekland. Senare berättar jag m Spanien.

 I den grekiska byn Aigos Giorgios gapar många restauranger tomma på kvällarna. Precis som i Faliraki på Rhodos förra året upplever jag känslan av att byn har livnärt sig på turism, men inte längre kan göra det. Vi funderar kring om det har med den ekonomiska krisen att göra, eller om det är så att turisterna helt enkelt har tröttnat på Grekland. Att det som blomstrade på 80- och 90-talen inte känns så nytt och fräscht längre. Men då borde det ju skramla lika tomt på restaurangerna i Spanien, och det upplever vi inte att det gör. 

All-inclusive-resandet är nog den största boven i dramat, tror Maxo som driver restaurang Gramophon mitt i byn. Det stora komplexet som ligger i den ena änden av byn är proppfullt och dess restauranger och barer verkar hysa alla de människor som liksom fattas på gatorna och de andra restaurangerna. Många människor reser helt enkelt på ett annat sätt. De vill betala i förväg för att få allt serverat, när de vill. 
Man lider med de restaurangägare som knappt får sin verksamhet att gå runt, och de som har fått klappa igen. Det känns som om byarna kanske kommer att avbefolkas och människor flytta för att hitta andra chanser till försörjning. Sorgligt! 

Men ger i alla fall All inclusive-komplexen arbetstillfällen och inkomster till landet i form av skatt? Nix. Det som ligger här i byn ägs till hälften av arabiska intressenter, vilket gör att hälften av vinsten förs ut ur landet. Arbetstillfällen för greker ger det inte heller enligt Maxo, eftersom majoriteten av de anställda är billigare arbetskraft från andra länder. Till och med de produkter som säljs är till stor del importerade, dels för prisets skull, dels för att passa medelturisten på anläggningen.

Jag har personligen aldrig gillat konceptet All inclusive eftersom det helt enkelt inte har lockat mig att tillbringa semestern på en anläggning, utan att direkt uppleva annat av landet än klimatet. Det vanliga charterresandet lockade mig heller aldrig. Nu såg jag på nära håll ytterligare en anledning att inte välja All Inclusive-alternativet: det utarmar den lokala ekonomin och tar ifrån människorna deras tidigare möjligheter att försörja sig. Det känns som om även resandet behöver en rättvisemärkning nu.

I ett annat inlägg ska jag berätta mer om Gramophon, den lilla grekiska restaurangen med både rättvisetänk och fantastisk mat!

2 kommentarer:

  1. Ja, verkligen härligt. Tillbringar större delen av dagarna på en rosa luftmadrass på turkost vatten. Lugn och lycka :)

    SvaraRadera