tisdag 10 april 2012

Volontärarbete i sommar...?

Jag kanske ska åka till Kambodja i sommar!
En ideell organisation som heter Teachers Across Borders åker till Siem Reap varje år och arbetar i workshops med utbildning av kambodjanska lärare. Kambodjas utbildningssystem har varit undermåligt i många år efter krig och elände och lärarna där kämpar hårt med 60-70 elever i klasserna, och mot låg ersättning. Många av dem ger privatlektioner utöver sitt arbete, för att kunna försörja sina familjer, och då finns det väl kanske en risk att man som lärare lägger mer krut på den lukrativa verksamheten än på jätteklasserna. I vilket fall som helst så är det 250 kambodjanska lärare som ska delta i dessa workshops, där man jobbar två utländska lärare med grupper på 20-25 kambodjanska.

Jag håller på att via mail teama ihop mig med en amerikansk lärare som heter Richard och om alla bitar faller på plats reser jag till Kambodja i veckan före midsommar.
En av bitarna som ska falla på plats är finansieringen (man betalar allt själv, och flygresorna var ganska dyra) och den håller jag på att fundera på nu.  Jag ville åka redan förra året men hade ingen möjlighet att få ihop pengarna då, men nu har jag funderat kring hur det skulle kunna gå ihop. Jag tror jag ska tillverka halsband igen och sälja, kanske kan jag få ihop lite där. Och medan jag tillverkar dem ska jag fundera vidare på andra sätt att få ihop pengar.

Ibland önskar jag att jag vore rik, så att sådant här bara vore enkelt att genomföra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar