lördag 27 augusti 2011

Kokospannkakor och hallon

Både bild och recept kommer från
klarasgiblogg.blogspot.com
Jag har flera gånger läst om kokosmjöl men aldrig själv använt det.
Men i dag har jag en sådan där dag då man går hemma och finns till hands för den lille som är ute och leker mest hela tiden. Det blir lite städning, handling, lagning av punka (eventuellt...) och annat småfix.
Och då finns det tid för recepttestning!

Jag körde en påse riven kokos i mixer för att få mjöl. Jag har sett att det finns att köpa på olika sajter på nätet och även i hälsokostbutiker, men Ica ligger närmare och kilopriset blev betydligt lägre på det här sättet :)

På Klaras hälsoblogg hittar jag många bra recept, så även detta. De blev jättegoda med hallon till. Jag har hört/läst att de ska smaka för mycket kokos, men det tyckte inte jag. Men jag gjorde dem på grädde och dubblade mängden kokosmjöl, samt hade i en nypa salt.
Nästa gång ska jag testa med rysk yoghurt och nötter, det ser ännu godare ut. Eftersom de gick åt väldigt snabbt ;) hann jag inte ta någon bild, så jag lånar en från Klaras blogg.
Nu ska jag göra mandelmjöl också, så att det finns färdigt så att man slipper dra fram matberedaren varje gång man vill laga något. Eller rättare sagt diska den efteråt, för att dra fram den är inte så jobbigt.
Sedan ska jag återgå till småstädandet som jag verkar hemfalla åt varje helg, i lugnt och skönt tempo.

Efter drygt sex veckor utomlands är det faktiskt himla skönt att bara gå hemma och skrota på helgerna. Får se hur länge det håller i sig :D

:)

1 kommentar:

  1. Visst är det gott själv har jag använt kokosmjöl.
    Rysk yoghurt har jag ej smakat får väl bli någon gång.

    SvaraRadera