söndag 28 november 2010

1:a advent






Första ljuset tänt.

Här kommer ett "recept" på fantastiskt god glögg, som hemma hos mig aldrig smakar lika från gång till gång eftersom jag lagar till den på en höft...
Eftersom jag (oftast) är sockerfri låter jag gäster söta den själva, själv tycker jag den blir lagom söt av alla aprikoser jag har i. Basen blir på det som finns hemma, den här gången en massa vitvin efter gårdagens fisksoppemiddag med vänner. Ibland värmer jag vinet och låter det dra med alla kryddor som jag sedan silar bort. Någon gång har jag varit noggrannare och kokat ihop en lag av kryddorna som jag sedan har tillsatt vinet.

Vin, jag kör samma recept på både rött och vitt.
ett par fikon
ca 10 katrinplommon och/eller aprikoser
russin
mandel
1 pomeransskal
1 kanelstång
1 tsk vaniljpulver (obs! inte -socker, utan den lilla kravmärkta glasburken) eller vaniljstång
kardemumma, grovkrossad eller hel
kryddnejlikor
1,5 dl strösocker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar