torsdag 25 november 2010

Begur, en dos catalán och längtan till Barcelona

I månadsskiftet oktober/november tog sonen och jag en tripp söderut igen. Till underbara Cataluña, 20 grader, sol och massor av catalán - språket som får mig att vilja återvända till skolbänken varje gång jag hör det.

Vi flög Ryanair från Skavsta till Girona utanför Barcelona. Ryan flyger också till en flygplats närmare Barcelona (söder om), men nu var det inte dit vi skulle, utan till Begur fem mil från Girona. Anledningen till vår resa var att vi båda hade höstlov och att mina föräldrar för tillfället befinner sig i ett hus där, i Begur.
Själva flygresan blev ganska dyr eftersom vi bokade sent. Vi flög dit för 350/person, inklusive allt, men betalade 2400/person på hemvägen :(

Begur var en vacker liten by och vi fick oss några soltimmar i trädgården. Fabian doppade sig t o m i poolen fast det bara var 16 grader!

En av dagarna tillbringade vi i Barcelona. Vi tog tåget dit från Girona, det tog ca 1,5 timme och kostade ca 15 Euro t/r för vuxna, lite mer än hälften för barn.
I Barcelona mötte vi JJ från http://www.magicdayadventures.com/
Eller, rättare sagt så mötte han oss vid Metrouppgången vid Barcelona Passeig de Grácia. Han tog oss med till en cykeluthyrare därvi fick oss varsin grön cykel att ta oss runt i staden på. Sedan tog han oss med på en nästan fyra timmar lång cykeltur i det soliga centrala Barcelona för 25 Euro/vuxen.


Takten var väl anpassad efter åttaåringen (som fixade stadstrafiken galant på cykel!) och informationen vid de olika sevärdheterna var precis lagom. Det var bara JJ och vi 4, så guidningen blev väldigt personlig och anpassad efter de frågor vi (läs: jag) ställde. JJ är ursprungligen från Sydafrika så guidningen sker på engelska med den sköna sydafrikanska intonationen.


Efter cykelturen, Barri Gótic, Sagrada Familia och en tur längs stranden var vi rejält hungriga och intog en typisk spansk "menú" - en trerätters som man själv kominerar med ett glas vin/vatten/öl/läsk och kaffe för 10 Euro/person på en typiskt slamrig spansk restaurang/bar i Barri Gótic. Ensaladilla Rusa, grillad tonfisk och crema catalana för min del. Jag bryter ju min sockerfrihet lite när det passar mig :)


Vi promenerade en stund längs La Rambla och jag hann in en sväng på Desiguals butik där - ett besök som gav ännu mer mersmak av Barcelona, i vuxet och piggt sällskap :)

Sedan tog vi oss med Metron mot Parc Güell http://www.barcelona-tourist-guide.com/en/gaudi/park-guell.html som både Fabian och jag ville se. Tyvärr var det alldeles för mörkt när vi kom fram för att vi skulle kunna se någo, direkt, och vi begav oss därifrån - jag med ytterligare en anledning att återvända till Barcelona snart. Vi högg en taxi till stationen för att hinna med näst sista tåget tillbaka till Girona. Vi hade nämligen kommit på att vi aldrig kollade hur länge parkeringsgareget där vi lämnat bilen var öppet...

Ytterligare några dagar i trädgården i Begur, promenader in till byns centrum, ett besök i borgen på Fabians önskemål och en alldeles underbart god fiskmiddag på http://www.restaurantrostei.com fick vi innan det var dags att bege sig hem till kylan igen. Lite obekväm flygtid - 19.30-23.00 gjorde att vi fick ta en taxi från centralen för att hinna sova några timmar innan det var dags att gå till skolan igen.

Summan av resan är att Barcelona gav mersmak och absolut måste besökas ganska snart igen, helst till våren och att Begur är en charmerande by som absolut ska besökas om man har vägarna förbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar