måndag 5 december 2011

Knäckebrödspizza

Eftersom den här bloggen inte har någon direkt inriktning, utan mest är ett litet utlopp för vad som för stunden rör sig i mitt huvud tar jag mig friheten att åter prata mat.

När jag var sjuk och inte orkade gå och handla dök det helt lägligt upp ett recept på snabbmat i min läslista. Det är Ola Lauritzon (min GI-guru :)) som bjuder på det receptet. Jag tyckte den var både god och himla smidig så jag rekommenderar dig att testa den om du äter GI. 
Jag gjorde den med Parmaskinka, småtomater och stekta auberginesivor istället för räkor och champinjoner, eftersom det var det som fanns hemma. 


2-4 portioner

1 kaka Knäcke Normalgräddat (Leksands)

2 msk tomatpuré
1 mozzarella
1 burk konserverade champinjoner
6 skivor skinka
100 gram räkor eller kräftstjärtar
1 tsk oregano
färsk basilika

In i ugnen c:a 200 grader, c:a 10 minuter. Klipp i portionsbitar.


Como este blog no tiene enfoque, sino más que nada es donde escribo de lo que por el momento se mueve en mi cabeza vuelvo a tomarme la libertad de hablar sobre comida.

Cuando estaba enferma la semana pasada y no podía ir de compras apareció una receta de comida rápida en mi lista de lecturaEs Ola Lauritzon (mi gurúGI:)), que comparte la receta. Lo encontré tanto rico como fácil de preparar así que si comes GI la recomiendo.
Yo la hice con jamón de Parma, tomates y lonchas de berenjena fritas en vez de gambas y champiñones, como era lo que había en casa. 

2-4 raciones
1 pan Knäcke entero (un pan sueco)
2 cucharadas de pasta de tomate
Una mozzarella
1 lata de champiñones
6 lonchas de jamón
100 gramos de camarones o langosta
1 cucharadita de orégano
albahaca fresca

Al horno 200 grados, 10 minutos. Cortar con tijeras. 





1 kommentar: