söndag 22 januari 2012

Solbehov

Sotluggs psoriasis har nu klassats som måttlig till svår och svarar inte på behandling. I höstas var den "bara" lindrig till måttlig.
Vi är knutna till forskarteamet på KS nu och han har blivit remitterad till solning två gånger/vecka.
Det finns också något som kallas klimatvård, det kan man få på Gran Canaria. Där får man lära sig om behandling, kost och träning och man får sola hela dagarna i tre veckor. Det går en resa för barn dit i februari, men eftersom vi fick veta det försent och därmed inte hann ansöka i tid sade vårt landsting nej till resan.
Man kan betala själv, men det är aldrig någon som gör det, fick jag berättat för mig. Anledningen är antagligen att det för Sotlugg och mig skulle kosta 59 000 kr. Det finns heller ingen möjlighet att själv bekosta boende och resa och betala för att få gå på träning och seminarier.

Tre veckor på den här stranden?
Ja, som ni förstår har jag slagit knut på mig själv för möjligheten att få hans hud att läka lite och samtidigt få lära oss mer. Jag har ringt och mailat till läkare, psoriasisförbundet, Landstinget, hälso- och sjukvårdsnämnden, hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Försäkringskassan... You name it!

Eller på den här...?
Nu återstår en resa bara för solens skull. Det måste vara tillräckligt varmt för att han ska vilja gå i badbyxor hela dagarna, så alternativen jag tittar på är Kanarieöarna, Thailand och Indien. Kanarieöarna ligger ju nära och flygresan dit är lite billigare än till de andra alternativen, men där är boende och mat förhållandevis dyrt.
Till Indien flyger man ganska billigt (4250/person ToR) och det finns bra lägenheter att hyra till rimliga priser. Thailand har ännu billigare boende, men de verkar inte ha många lägenheter att hyra ut och flygpriserna ligger högre (billigast hittills är 7 500/pers).

Och hur mycket kommer det att kosta om inte F-kassan godkänner VAB under två av veckorna...?

Jag letar vidare...

Har ni förslag så är de varmt välkomna!

1 kommentar:

  1. Indien är ju riktigt billigt och trevligt, hus kan du hyra för 1500 kronor per månad! Alltid billigare att lösa det på plats än att försöka hitta det hemifrån.

    SvaraRadera