torsdag 24 februari 2011

Bakar

Bakade pizzabullar för att skicka med resesällskapet till Berlin. De är perfekta att ha med på resor med barn då man inte har kök. Mellanmål på sådana resor brukar ofta bli sockermättade, luncherna fyllda av transfetter, E-medel och snabba kolhydrater och frukostarna inte så lockande för min åttaåring. Då är pizzabullar smidigt att ha!
Ibland gör jag dem på pizzadeg från den lokala pizzerian, men den här gången köpte jag ett färdigt kit på Ica med deg och tomatsås. Klippte på rökt skinka, salami och riven ost. Rulla ihop och skär i lagom stora bitar, ställ i bullformar och in i ugnen. Klart!

Jag bakar också LCHF-kex enligt ett recept som jag verkligen gillar. De är smidiga för mig, som inte äter bröd, att ha med på resan.
När jag väl drar fram grejerna i köket tycker jag det är lika bra att göra mycket, så jag sjudubblar satsen och gör på en hel påse mandel. Jag häller också lite vatten i smeten efter hand eftersom den tjocknar efter en stund. Det blir ca 6 plåtar och eftersom jag bara har tre flyttar jag över kexen till ugnsgallret vartefter de blir klara och låter dem ligga kvar i ugnen. Jag blandar kryddningen lite mellan extra flingsalt, kardemumma, kanel och kokosflingor, t ex, för att få lite omväxling.

30 g mandel
30 g linfrö
20 g sesamfrön
5 g psylliumfrö
2 st ägg
2 msk smält smör
2 nypor flingsalt
Gör så här:
1.Kör fröna i mixern till mjöl. Blanda detta med ägg, smält smör och flingsalt. Klicka ut smeten med en matsked och platta ut så tunt det går.
2.Grädda i 150 grader ca 20 min, låt dem torka i ugnen på eftervärme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar