fredag 15 juni 2012

Pizza my way



Jag har hittat ett favoritrecept på LCHF-pizza! 
Ja, jag har skärpt mig på GI/LCHF-fronten de senaste månaderna och mår himla mycket bättre igen - piggare, lättare, starkare och mindre seeeg! Ja, och några kilo lättare även på vågen :)
Receptet har jag lånat från 56kilo.se, som i sin tur har lånat det från någon annan :) På just den bloggen hittar jag ofta recept som jag tycker om. 
Tänk, vad bra att man kan låna och dela med sig såhär! Nätet är ju alldeles underbart på det sättet!
Här är receptet (lite modifierat av mig, det finns i sitt ursprung på länken ovan):
50-100 gr riven parmesan eller liknande. Jag blandar även i annan ost ibland, idag Gouda.
2 ägg
knappt ca 0.5 dl grädde
1 msk fiberhusk
salt
Vispa ihop allt utom osten, och blanda sedan ner även den. Låt stå några minuter innan du smetar ut smeten på en plåt. Grädda ca 15 minuter i 175g och höj värmen till 250 när du tar ut den.
 Lägg på det du vill ha på den och grädda sedan tills osten smält och allt fått fin färg!

Jag hade lovat Sotlugg pizza att ta med till lunch på fotbollsskolan idag, sista dagen, och igår när jag var och köpte den bad jag också om en liten burk av deras pizzasås. Han såg lite frågande ut och jag sade att jag inte kan äta degen men vill att min pizza ska bli lika god som de andras. Han blev så smickrad, så han tog inte ens betalt för den :)
Nu står pizzan i ugnen med tomater, parmaskinka, massor av mozzarella, basilika och pinjenötter och doftar ljuvligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar