torsdag 8 mars 2012

Glömska och första intrycket av Koh Samui

Vi lämnade Koh Tao klockan tre i går eftermiddag och två timmar senare klev vi av båten på Koh Samui. Linlugg upptäckte på båten att hennes mobil var borta och efter att ha gått igenom bagaget när vi kom iland kunde vi konstatera att så var fallet. Vi gick in på Lomprahyas kontor vid hamnen och de hjälpte oss med ett samtal till Ban´s Diving Resort. Mobilen fanns där och de skulle skicka den med första båten idag. Efter det ringde de efter en taxi åt oss och vi packade in oss i bilen för färd mot flygplatsen. Linlugg skulle hem till Sverige och valde att flyga från Koh Samui på hemvägen. Vi släppte av henne där och sedan fortsatte Sotlugg och jag i samma taxi till Chaweng Beach, vilket är den plats jag har hört mest talas om på  Koh Samui.
Där klev vi av och satte oss på en bar med WiFi för att surfa fram ett bra hotell. Det var där han upptäckte det: ryggsäcken med läxböckerna, nya kepsen, Angry Bird:en och iPaden var inte längre med oss!!!

Vi konstaterade att det antagligen var i taxin den blivit kvar (eller möjligen blev den urlastad med Linluggs bagage, men då hade hon antagligen försökt ringa för att meddela det. Om det nu var så att hon hittade en telefon, för hennes mobil låg ju på ett hotell två öar bort...) och att det faktiskt inte var så mycket vi kunde göra åt det på kvällen. Men inte blir man ju gladare av det konstaterandet...

Chawen Beach huvudgata var varm och svettig, folkrik, myllrig och stökig och överallt fanns det affärer, försäljare och märkeskopior i olika kvaliteter. Ett riktigt charterturistmål av den sort jag alltid har avskytt och på ett ögonblick besannades den negativa bild jag haft av Thailand innan jag kom hit. Ett Magaluf upphöjt till 10!! Det värsta jag kan tänka mig i semesterväg! Men Sotlugg tyckte det verkade rätt OK.

Vi gick till det hotell vi bokat in oss på - P&P Samui Resort - men fick veta att det nog inte var där vi bokat utan på något som heter P&P guesthouse, för de hade inte fått in någon bokning. "Men jag bokade alldeles nyss, kanske har den inte registrerats...?" Nej, det var nog inte där. Upp till vägen och sväng till vänster.
OK, vi gjorde det, släpandes våra tunga resväskor upp och nerför trottoarkanter bland en massa människor i den fuktiga värmen. Men hittade inget, hur mycket vi än gick och hur många vi än frågade. Till slut kom jag på den briljanta idén att hala upp den döende datorn och kolla. Och visst hade vi gått rätt från början!
Irriterade vände vi tillbaka och hävdade vår rätt till ett rum och jo då, nu kollade man lite noggrannare och visst fanns vår bokning där.

En äldre man visade oss till rummet och visade hur dusch och safetydepositboxen fungerar. Rummet var stort men spartanskt inrett och med sunkigt badrum. Allt kändes grått och trist och kanske inte helt rent.
På väg ut tittade mannen på Fabian och sa "Young boy" med ett snett leende. Hittills i Thailand har jag om Sotlugg hört "Nice boy" "Your son? You look same same" eller "You look not same same colours". Den här kommentaren gav mig en otrolig obehagskänsla!
Vi duschade i alla fall av oss och gav oss ut för att äta middag och strosa lite. Båda var ganska molokna av dagens förluster och mitt humör hamnade nästan under flip-flop-sulorna efter mötet med Chaweng Beach och hotellet. En god middag fick vi i alla fall, sedan kröp vi till kojs tidigt för att morgonen skulle komma snabbt och jag fick börja ta tag i det som behövde lösas.

Det bloggas efter frukost
Morgonen kom, frukosten på hotellet var riktigt god och kaffet var riktigt kaffe och kom i en liten kanna med nästan tre koppar. Bara till mig! Solen sken och hotellets lilla pool ligger precis vid stranden och havet var nästan lika ljuvligt som på Koh Tao. Kontoret hade öppnat och kvinnan där (som heter Beu Tee!) kunde lokalisera vår ryggsäck och se till att den levereras på kontoret senast imorgon. Jag bokade via henne en biljett till en snorklingsutflykt för morgondagen och på väg hem från den hämtar vi upp prylarna. Då slipper vi sitta och åka taxi fram och tillbaka bara för det.
Dagen har tillbringats på stranden med lek i vattnet och mycket sol.
Kvällen på stan med middag och en lång stund på marknaden för Sotluggs skull.
Slutet gott, allt gott!
Nu är det läggdags för om sex timmar ska jag upp. De hämtar oss för snorklingsutflykten kl 8.

:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar